Suomi on ruotsalainen

Julkaistu tiistaina 08.01.2013 432 194

Kirjailijat Juhani Seppänen (vas.) ja Miika Nousiainen etsivät suomalaisten yhteyksiä Ruotsiin.

TV1 sunnuntaisin 13.1. - 17.3. klo 18.45 - 19.15

Yle Areenassa 30 päivää

Yle Areenassa 17.3. keskustelu: Miksi Ruotsi herättää meissä niin voimakkaita tunteita?

Millainen Suomi olisi ilman Ruotsia? Olisiko Suomea olemassa ilman Ruotsia?

Olipa kyse uskonnosta, kevyestä musiikista tai ruoka- ja rakennuskulttuurista, kaikkialla Suomessa on nähtävissä ruotsalaisuuden ja pitkän yhteisen historian vaikutus.

Kymmenosainen Suomi on ruotsalainen -sarjassa tutkitaan, minne yhteiset juuremme ulottuvat, ja kuinka ne tänä päivänä nousevat esiin.

Sarja liittyy Ylen kevään Ruotsalainen Suomi -kokonaisuuteen, johon kuuluvat myös TV1:n draamasarja Missä kuljimme kerran sekä Yle Teemalla nähtävä kotimainen historiasarja Kuninkaittemme jäljillä.

 

Lainasanoja ja lihapullia

Sarjan aikana selviää muun muassa, että Suomen kielessä on ainakin 4000 ruotsista peräisin olevaa lainasanaa. Entä kuinka suomalaisia lihapullat oikeastaan ovat?

Suomen vaakunan leijona esiintyy ensimmäisen kerran Kustaa Vaasan hautamuistomerkissä, joka on Uppsalan tuomiokirkossa.

Ohjelman juontaa tietokirjailija-kolumnisti Juhani Seppänen.

Asiantuntijoina toimivat muun muassa historioitsijat Markku Kuisma ja Panu Pulma, kirjailija Miika Nousiainen sekä lukuisat muut Suomen ja Ruotsin yhteisiä vaiheita tutkineet asiantuntijat.

Tuotanto: Intervisio Oy.

Ohjelma uusitaan tiistaisin klo 15.55 - 16.25.

 

 

Osa 1 Identiteetti

Monet suomalaisen identiteetin symboleista ovat peräisin ajalta, jolloin kuuluimme Ruotsiin. Onko esimerkiksi Suomen leijona sittenkin ruotsalainen? Mukana mm. kirjailija Miika Nousiainen.

 

Osa 2 Historia

Suomi oli osa Ruotsia n. 700 vuoden ajan ja pitkään yhteiseen historiaan liittyy paljon harhaluuloja ja väärinkäsityksiä. Mukana mm. historioitsija Teemu Keskisarja.

"Älkäämme olko kiitollisia Ruotsille mistään, koska Ruotsi ei ole hyvää hyvyyttään meitä koskaan auttanut, ei edes talvisodassa. Aina Ruotsilla on ollut jokin omakohtainenkin syy auttaa Suomea", Keskisarja sanoo.

 

Osa 3 Kristinusko

Valtaosa Suomesta tuli läntisen kirkon vaikutuspiiriin ruotsalaisten toimesta ja nämä vaikutukset, näkyvät yhä kulttuurissamme. Mukana mm. tutkija Christer Kuvaja.

 

Osa 4 Talous

Riistikö Ruotsi nykyisen Suomen aluetta yhteisen valtakunnan aikana? Ja millä tavoin Ruotsi on vaikuttanut Suomen talouselämään? Mukana mm. tutkija Markku Kuisma.

 

Osa 5 Kieli ja koulu

Suomen kielessä on ainakin 4000 ruotsalaista alkuperää olevaa sanaa. Ruotsin vallan aikana luotiin myös pohja suomalaiselle kansansivistykselle ja koulutukselle. Mukana tutkija Kaisa Häkkinen.

 

Osa 6 Laki ja demokratia

Suomalaisen demokratian juuret ovat syvällä Ruotsin ajassa: Suomalaisilla oli oikeus osallistua Ruotsin kuninkaanvaaleihin jo Moran kivillä. Mukana mm. historioitsija Teemu Keskisarja.

 

Osa 7 Hyvinvointiyhteiskunta

Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan monet keskeiset ainekset ovat peräisin Ruotsin ajalta. Tässä jaksossa selvitetään, miten Kustaa Vaasa liittyy yhteiskuntamallin perusteisiin.

 

Osa 8 Ruoka ja juoma

Kuinka suomalaista ruokaa ovat lihapullat tai graavi kala? Miksi Suomessa ei ole etnisten ravintoloiden joukossa ainuttakaan ruotsalaista ravintolaa? Mukana kokit Jyrki Sukula ja Hans Välimäki.

 

Osa 9 Miltä Suomi näyttää?

Ruotsin vaikutus suomalaiseen visuaaliseen kulttuuriin on suuri, kirkkoarkkitehtuurista ja kartanoista aina vaatteisiin asti. Mukana näyttelijä Maria Sid ja muotiasiantuntija Leena Sarvi.

 

Osa 10 Ruotsi-trauma ja tulevaisuus

Miksi ruotsalaiset voivat kannustaa jääkiekossa Suomea, mutta suomalaisille Ruotsin tappio kenelle tahansa on melkein kuin Suomen voitto? Mukana kirjailija Miika Nousiainen.

 

Miksi Ruotsi ärsyttää?

Yle Areenassa keskustellaan 17.3. aiheesta Miksi Ruotsi herättää meissä niin voimakkaita tunteita? Keskustelua vetää sarjan juontaja Juhani Seppänen, vieraina ovat toimittaja Tuomas Enbuske ja Suomalaisuuden liiton puheenjohtaja, Perussuomalaisten europarlamentaarikko Sampo Terho.

Kolmikko pohtii pilke silmäkulmassa "Ruotsin traumaa" Suomessa.

Tuomas Enbusken mielestä suomalaisten voimakkaan tunnereaktion syynä on kateus.

"Venäjä on liian kummallinen, että sitä voisi vihata samalla tavalla kuin Ruotsia. Ruotsi taas on nimenomaan samanlainen kuin me, mutta parempi. Sitä on helpompi vihata".

 

Sarjan kahdeksannessa osassa tutkaillaan, kuinka suomalaista ruokaa me itseasiassa syömme. Juhani Seppäsen (oik.) kanssa asiaa selvittää kokki Jyrki Sukula.

 

Suosittele194 Suosittelee

Kommentit

tiistaina 22.01.2013

Suomenruotsalaisia kiinnostaa, mutta he eivät ole Suomalaisia.
Kun ei ole svekomaani, niin maailma on avoin. Maailma ei ala Närpiöstä ja lopu Tukholmaan.

tiistaina 22.01.2013

Voi, voi kun sinulla on kapea ja kovin mustavalkoinen maailmankuva.

maanantaina 21.01.2013

Mikä tämän sarjan tarkoitus oikein on, kun jo etukäteen on varmasti tiedetty, että sarja ärsyttää ja loukkaakin monia suomenkielisiä suomalaisia! Onko kyse vain RKP:n harjoittamasta hajoita ja hallitse -politiikasta sekä persu-vastaisesta sisäpolitikoinnista?

Aftonbladetin kirjoitus on jo ihan pohjanoteeraus, siteerataan jotain suomi24 -keskusteluja eikä edes yritetä ymmärtää asioita suomenkielisten suomalaisten kannalta, siis sitä miksi monet ovat ärtyneitä tästä sarjasta - vaan yritetään vain väen väkisin rakentaa suomenruotsalaisista jotain sorrettua vähemmistöä.

Suomenkieliset suomalaiset ovat saaneet nauttia itsenäisyydestäkin vasta vajaa sata vuotta - ei siinä ole montaa sukupolvea välissä! Raamatussakin jo sanotaan, että kolmanteen ja neljänteen sukupolveen asti...

Vaikka olenkin sitä mieltä, että tämä sarja on aivan surkeaa propagandaa ja loukkaa minun suomalaista identiteettiäni, eikä vastaa omaa historiakuvaani Ruotsin vallan ajasta - ei tarkoitukseni ole silti loukata suomenruotsalaisia eikä ruotsalaisiakaan!

Eiköhän pakkoruotsin poisto lieventäisi kieliryhmien välistä kitkaa parhaiten!

maanantaina 21.01.2013

" eikä vastaa omaa historiakuvaani Ruotsin vallan ajasta.."

Niin sinähän luultavasti haluat nähdä tuon ajan suurena sorto- ja kärsimystarinana jotta saisit oikeutuksen henkilökohtaiselle kostoretkellesi kaikkea Ruotsiin edes vähänkin viittaavaa vastaan ;)

maanantaina 21.01.2013

Mistään kostoretkestä ei ole kysymys, vaan mielipiteistä ja erilaisesta historiakuvasta - kai jokaisella sentään on niihin oikeus?

keskiviikkona 23.01.2013

Ei tunnu olevan, sen verran kovasti tunnut täällä kaupittelevan omaa tulkintaasi muillekin, yleensä vieläpä puhuen siitä kaikkien suomalaisten kantana.

maanantaina 21.01.2013

"Mikä tämän sarjan tarkoitus oikein on, kun jo etukäteen on varmasti tiedetty, että sarja ärsyttää ja loukkaakin monia suomenkielisiä suomalaisia!"

Aika harvassa taitavat olla ne suomenkieliset suomalaiset joita tämä sarja on loukannut. Ainkaan mitään suurempaa mediakohua en ole huomannut. Pikemminkin tuntuu että sarjasta ovat loukkaantuneet vain nämä "usual suspects".

tiistaina 22.01.2013

Mistä sinä sen tiedät? Sinä olet puhdasoppinen svekomaani, et tiedä suomalaisuudesta mitään, mikä onkin sinulle oikein.
Puhu vain omasta puolestasi, kuten muiltakin vaadit jokaisessa vastauksessasi, joita näkyy olevan todella paljon.

Svekomaanikoilla on patologinen tarve sekaantua muiden asioihin ja olla portsarina käsi ojossa kerjäämässä rahaa.
Koittakaa pärjätä jo viimeinkin omin avuin, jatkuva siipeily ja etuoikeuksien vaatiminen on säälittävää.
Bätrefolk ei pärjää missään omin avuin, aina pitää olla joku kiintiö, jolla pääsee jonon ohi. Tehkää itsellenne reservaatti Närpiöön.

tiistaina 22.01.2013

Mistäkö tiedän?

1) Seuraan jonkin verran tiedotusvälineitä ja nettikeskusteluja eikä tästä ohjelmasta ole noussut suurempaa kohua valtamediassa.

2) Viimeistään reaktiosi kommenttiin osoitti arveluni oikeiksi.

tiistaina 22.01.2013

1) Älyllistä epärehellisyyttä
2) Kotipsykologiaa

Sinä haet vain varmistusta, omille virheellisille käsityksillesi, kukaan ei voi pakottaa sinua avaamaan silmiäsi. OK.

keskiviikkona 23.01.2013

Kukahan tässä hakee varmistusta omille virheellisille käsityksilleen jne. ?

keskiviikkona 23.01.2013

Mietipä sitä

sunnuntaina 27.01.2013

"1) Älyllistä epärehellisyyttä"

Lähinnä sinun puoleltasi, Itse en ole havainnut kuin samojen "vakiloukkaantujien" samoja "vakiovalituksia" samoilla "vakiopalstoilla" joihin nämä "vakio ruotsin vihaajat" yleensä propagandaansa syöttävät.

"2) Kotipsykologiaa"

Sitäpä, sitä mutta osui jälleen kerran kohdalleen.

tiistaina 22.01.2013

Valtamedia on kovinkin ruotsinmielistä, jopa julkinen sellainen eli tämän sarjankin takana oleva YLE - joten mitään kritiikkiä siltä suunnalta ei taatusti ole odotettavissa, ja etenkin jos on kyse RKP:hen vähänkin liittyvistä asioista - RKP-Wallinin asuntokaupatkin jäi aika lailla hymistelyn tasolle...

Blogeissa ja keskustelupalstoilla on kyllä kritisoitu tätä sarjaa - ainakin niillä, joita minä olen vilkaissut...
- mutta ei kai suurta kohua voi syntyäkään, kun tämähän on niin tuttua kauraa jo...

keskiviikkona 23.01.2013

Niinpä niin, ruotsin kielisten suuri salaliitto iski jälleen...

keskiviikkona 23.01.2013

Ei ole salainen, yleisesti tiedetty tosiasia. Siihen perustuu RKP puolueen ideologia.

perjantaina 25.01.2013

Taidanpa ensi vaaleissa äänestää RKP:tä kun sillä tuota vaikutusvaltaa pisaa...

tiistaina 22.01.2013

"Vi är ju två olika folkslag , finlandssvenskar och resten av eouropa tillhhör den germanska rasen , och finnar till hör den mongolska rasen tillsammans med ungrare utvandrade mongoler och bosatte sig i Finland och Ungern , se på en finnes sneda ögon , de har inte samma ansiktsutseende, om de inte är uppblandade med en annan ras . tex germaner"

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/01/17/se-och-kommentera-obs-debatt-om-finland-ar-svenskt

tiistaina 22.01.2013

Ohjelman tekijöiden ja rahoittajien motiivi on käynyt selväksi. Ei tälläisen probagandan tekeminen ja levittäminen ole laitonta, moraalisesti ja eettisesti se on kuitenkin erittäin tuomittavaa.

Hyvä puoli asiassa on se, että svekoradion teetättämä ohjelma paljastuu probagandaksi ja näin ollen kääntyy itseään ja asiaansa vastaan. Me Suomalaiset koemme ohjelman siitä huolimatta loukkaavana, olkoonkin että se paksuudessaan naurattaa, kuten aikanaan YLE:n uutisointi neuvostoihanuudesta.

Itselleni herää kuitenkin kysymys; Mikä on YLE:n osuus ja osaaminen tässä yhteydessä. Allekirjoittaako YLE:n ohjelmavastaavat ohjelman väiteet? Onko YLE:n osaamisessa puutteita, koska tälläinen probagandistinen tilaustyö pääsee TV esitykseen saakka, kukaan ei huomaa mitään? Onko ohjelman linja YLE:n linja ja sen hyväksymä? Miten tämä ohjelmasarja on julkisenpalvelun tarjoajan ja verovaroin tuetun YLE TV-yhtiön perusteltavissa?

tiistaina 22.01.2013

Juu nyt jo vähän alkaa naurattaa, etenkin tämä tahtojen taisto - silti ruotsinmieliset ovat tietysti väärässä!!! - tai ehkä elämme sitten vaan niin eri maailmoissa ja omaamme täysin erilaiset mielipiteet ja identiteetitkin...

Mutta sinänsä on kyllä aika pöyristyttävää, että juuri julkisen palvelun verovaroin ylläpidetty YLE tekee näin kovaa ja räikeää ärkkööpeeläistä puolue- ja kielipolitiikkaa - myös ärkkööpeläinen tapa tehdä sisäpolitiikkaa Ruotsin kautta alkaa pikku hiljaa kyrpimään - tuo Aftonbladetin juttukin oli niin selvää kielipoliittista peliä ja niin läpinäkyvää - ja hulluinta on se, että ruotsinruotsalaisiin tuo politikointi menee vieläpä täysillä läpi!

Eikös heti kohta persujen jytkynkin jälkeen jotkut surut politikoineet Ruotsin suulla - että heidän asemaansa voidaan verrata juutalaisten asemaan natsi-Saksan aikana...
- mikä muuten oli todella loukkaavaa juutalaisia kohtaan!!!

Taitaa olla sama mies kuin "Suomi on ruotsalainen" - sarjassa:

"Suomen kielikeskustelu on viime aikoina saanut jonkin verran huomiota Ruotsissa. Lundin yliopiston historianprofessori Dick Harrison vertasi jokin aika sitten keskustelua suomenruotsalaisista keskusteluun juutalaisista 1930-luvun Saksassa.

Alun perin suomenruotsalaisen ajatushautomon Magman nettisivuilla esitetty pohdiskelu päätyi iltapäivälehti Expressenin juttuun.

Juttu oli otsikoitu "ruotsin kielen viimeinen taistelu Suomessa". Siinäpä vähän Suomi-kuvaa tavallisille ruotsalaisille, jotka eivät juuri tunne ruotsin kielen asemaa Suomessa."

http://yle.fi/uutiset/ruotsalaisministeri_huolissaan_suomen_kielikeskustelusta/2415762

tiistaina 22.01.2013

Oleellisinta on se, että suomenkieliset ovat jatkuvan kielipolitikoinnin ja probagandan kohteena. Aivan kuin heillä itsellään ei olisi mitään oikeuksia, omassa asiassaan. Svekomaanikot ovat sekaantumassa suomenkielisten asioihin kaikkialla. Kyseessä on räikeä kielipolitikointi ja omaneduntavoittelu, suomenkielisten kustannuksella.

Ruotsinkielisten retoriikka on vastenmielistä, suorastaan stalinistista asioiden vääristelyä. Kuvottavaa on kielipolitikointi Ruotsin tiedotusvälineiden kautta, oikeaa omanpesän likaamista, varsinaisia desantteja!

Katsokaa mikä on näiden ruotsinkielisten "ajatushautomoiden" ja "kulttuurisäätiöiden" agenda. Suomessa näitä on lukuisia, jos Pohjois-Korealla olisi yhtä paljon rahaa, siellä toimittaisiin aivan samoin. Ja nämä tahot syyttävät Suomalaisia syrjinnästä, se on pöyristyttävää! Puhumattakaan RKP:n freudenthal ihanteista!

keskiviikkona 23.01.2013

Juu ei tarvitse kuin lukea Svenska YLE:äkin - ja RKP:n talutusnuorakin on niin näkyvissä...
- melkoista apartheidia..

lauantaina 16.03.2013

Hyvä nimimerkki sinulla, tunnut todellakin olevan tiukasti uusfennojen yms. hihhuleiden talutusnuorassa....

tiistaina 22.01.2013

Minusta Yle 1 sarja "Suomi on ruotsalainen" on yksi niistä parhaista sarjoista mitä Yle on näyttänyt koska nykyään moni suomalainen ei tiedä siitä ajasta mitään. Tietenkään ei tarvitse olla sama mieltä kaikista väitteistä, mutta pääosin ohjelman tiedot ovat ilmeisesti oikein.

tiistaina 22.01.2013

Samaa mieltä sikäli, että sarja on onnistunut ja antaa oikeaa tietoa suomalaisille suomalaisuudesta. Kyse ei ole kuitenkaan mielipiteistä, sillä haastateltavat ovat kaikki akateemisen uran tehneitä asiantuntijoita. Se joka päinvastaista väittää ei ymmärrä faktatiedon päälle mitään, vaan pelaa toiveajattelun varassa.

keskiviikkona 23.01.2013

Näkökulma on yksipuolinen!

keskiviikkona 23.01.2013

Niinpä, ruotsista ei saa puhua kuin hampaat irvessä, muutoin ollaan yksipuoleisia.

torstaina 24.01.2013

Akateemisen uran tekeminen ei tarkoita, että olisi aina oikeassa. Tieteenaloista ainoastaan matematiikassa on absoluuttisia totuuksia. Muissa tieteissä, kuten esimerkiksi historiassa, on paremminkin mielipiteitä. Kun riittävän moni tutkija on asiasta samaa mieltä, se saa jonkinlaisen "totuuden" leiman. TV-ohjelmissa harvoin kuitenkaan esitetään asioita kriittisen tutkimuksen näkökulmasta vaan kuunnellaan yksittäisten tutkijoiden mielipiteitä. Ne voivat olla samoja kuin enemmistöllä muista tutkijoista tai sitten ei. Tätä asiaa en ole juuri koskaan tuotavan esille tv-ohjelmissa. Ei edes ns. dokumenteissa.

perjantaina 22.03.2013

Mielenkiintoista. Olet siis sitä mieltä, että kun riittävän moni tutkija väittää kiven kovaan, eetä holovaustia ei tapahtunut, niin sitten sitä ei tapahtunut. Kuullostaa totalitäärisen valtion historiankirjoitukselta.

keskiviikkona 23.01.2013

"Oman ruotsalaisuutemme tunnustaminen on meille vaikeaa, sanoo ohjelman juontaja tutkijoiden sinänsä neutraalien puheiden väliin. "

Ruotsalaisuus oli se voima - joka tuhosi alkuperäisen, meidän suomalaisten esi-isien muistin, kulttuurin ja sen kehittymismahdollisuudet - osin 700-800 vuodeksi, mutta joiltain osin iäksi!

keskiviikkona 23.01.2013

Historia ennen ja jälkeen Ruotsin - on paljon innostavampaa suomenkielisen suomalaisen kannalta!

Pääsisimmepä vaan vielä siitä yhdestä Ruotsin vallan jäänteestä ja ikeestä eli pakkoruotsista! Millainenkohan kansanjuhla pakkoruotsin poiston jälkeen seuraisikaan...

keskiviikkona 23.01.2013

Koskahan pääsisimme eroon pakkoenglannista?

keskiviikkona 23.01.2013

Todella hyvä ohjelma!

keskiviikkona 23.01.2013

Hyvä esimerkki kieliprobagandasta.

Enemmän samanlaista ja vielä törkeämpänä, jos osaatte.

keskiviikkona 23.01.2013

Tarkoittanet proPagandasta.

keskiviikkona 23.01.2013

Juuri näin, vaikka oikeampi on RKPpaganda, svekopaganda, freudenthalpaganda

perjantaina 25.01.2013

Eli uusfennopropaganda.

torstaina 24.01.2013

Voi tätä keskustelun tasoa. Svekomaanit mm. väittävät, että Suomi kuului 700 vuotta Ruotsiin. Paremminkin tuo ajanjakso oli 550 vuotta ja senkin aikana ruotsalaisten vaikutus vaihteli eri aikoina ja eri puolilla maata. Yksi merkittäviä asioita tuona aikana oli ruotsinkielisen hallinnon ja valtaeliitin muodostuminen Suomeen. Ja tämä valtaeliitti siis muodostui sekä suomalaisista että ruotsalaisista, jotka käyttivät yhteisenä kielenään ruotsia. Tällä oli kauaskantoisia seurauksia niin, että vielä 1900-luvullakin ruotsinkielisillä on ollut merkittävä asema monilla tärkeillä hallinnon ja liike-elämän paikoilla. Ja kyllä ne ruotsalaiset myös suomalaisia varmasti sortivat niin kuin tuohon aikaan tekivät kaikki valtaapitävät rahvasta kohtaan. Sortivathan ne Ruotsin aateliset omaakin rahvastaan. Useampia tarinoita on olemassa siitä, miten esimerkiksi taalainmaalaiset kokivat Tukholman käskyt epämieluisina.

Fennomaanit puolestaan urputtavat ruotsalaisten valloittamasta Suomesta. Eiköhän se mennyt niin, että täältä löytyi monesta suomalaisesta mahtimiehestä myös liittolaisia ruotsalaisille. Ruotsalaisillahan ei ole ollut varsinaisia sotatoimia suomalaisia vastaan kuin muutaman kerran historian aikana ja nekin ovat olleet pienehköjä kahakoita (esim. nuijasota). Hyvä on tässä yhteydessä myös muistaa, että suomalaisten ja ruotsalaisten välillä on todennäköisesti ollut kanssakäymistä jo paljon ennen 1200-luvulla tehtyjä ristiretkiä. Ainakin viikinkiaikana 850-1150 vuosina ruotsalaisia kulki Suomen rannikkoa pitkin kohti Novgorodia. Varmasti tuolloinkin oli jotain kanssakäymistä ohikulkijoiden ja paikallisten välillä. Turha on myöskään kiistää sitä, että keskiajalla Ruotsin kautta Suomeen tuli paljon sivistystä ja kehitys kulki nopeammin eteenpäin. Saattaa olla, että sivistys valui kohtuullisen pienelle alueelle ja väestöryhmälle mutta varmasti se myös säteili laajemmin koko maahan.

En ole tätä ko. sarjaa katsonut mutta ihan selvää on, että ruotsalaisilla on ollut monenlaista vaikutusta Suomeen ja suomalaisiin. Se on sitten osittain makuasia ovatko vaikutukset olleet hyviä vai huonoja. Mutta siinä mielessä tämä on hyvä aihe kinata, että mielipiteille on tilaa.

torstaina 24.01.2013

Monen suomenkielisen suomalaisen näkökulmasta Ruotsin valta symboloi ikään kuin oven sulkeutumista - toiselle puolelle jäi meidän esi-isiemme kehityspotentiaali, me emme saa koskaan tietää mitä olisi tapahtunut ilman Ruotsia.

Ja Ruotsin valta merkitsi sitä, että suomenkieliset sysättiin sivuun omassa maassaan 800 vuodeksi, ruotsalaisuus kun jatkui autonomian ajallakin - samalla katkesi myös muistimme, yhteys meidän esi-isiemme historiaan - koska nyt meidän historiaamme alkoi kirjoittaa vieras valloittaja ja hallita vieraan valloittajan kulttuuri.

Suomenruotsalaiset ja ruotsinmieliset eivät ilmeisestikään samaistu suomenkielisten esi-isiin, finno-ugreihin - vaan juuri näihin ruotsalaisiin valloittajiin - sen takia he eivät myöskään mieti, mitä on ollut ennen Ruotsin vallan aikaa - ja etenkin sitä, mitä olisi voinut olla!

torstaina 24.01.2013

Suomi on jo ruotsalainen - joten pakkoruotsia ei kai enää tarvita?

Kai RKP itsekin nyt jo vakuuttui tästä - tilaamastaan ohjelmasta!

Tajuavatko muuten pakkoruotsin kannattajat ollenkaan sitä, etteivät suomenkieliset juuri käytä pakkoruotsiaan missään?

- eli mitään yhdistävää siltaa se ei rakenna - päinvastoin herättää närää ja pitää yllä vanhoja kaunoja!

torstaina 24.01.2013

Pakkoruotsia ei tarvita, ei ole koskaan tarvittu. Paitsi suomenruotsalaisten lyömäaseeksi Suomalaisia vastaan.

Ohjelman nimeksi olisi totuudellisisesti tullut laittaa Suomi on pakkoruotsalainen. Kaikki ruotsalaisuus mitä Suomessa on, on väkipakolla tänne pakotettu.

Pakkoruotsalainen kulttuuri on apartheidia, se on sen tarkoitus ja pyrkimys.

torstaina 24.01.2013

Aika hyvä oivallus! Suomi on PAKKORUOTSALAINEN...

perjantaina 25.01.2013

YLE on desanttinen

Ja ilmeiseti siellä ollaan siitä ylpeitä.

lauantaina 26.01.2013

Kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia...

lauantaina 26.01.2013

... harjoittaa Yhdysvallat, ei Ruotsi,

perjantaina 25.01.2013

Voi tätä ruotsalaista rasismia ja valehtelua!

Onko SFP:n puheenjohtaja Carl Haglund rikollinen? Nimittäin EU:n jäsenmaat ovat hyväksyneet uuden rasismin vastaisen lain.

Vanhassa Etelä-Afrikan tasavallassa harjoitettiin rotuerottelua ihonvärin mukaan - Suomessa sitä harjoitetaan kielen mukaan.

Tässä on pieni vertailu siitä, mikä oli tilanne vuosia sitten RSA:ssa ja mikä se Suomessa yhä on:
........................................fd.RSA............Suomi
...............................................................
Majoritet befolkningen........svarta............finnar
Minoritet befolkningen........vita..............svenskar
Majoritet språk förbjudet.....ja................ja
Minoritet språk förbjudet.....nej...............nej
Separat utbildning............ja................ja
Separat hälsovård.............ja................ja
Separat transport.............ja................delvis
Högre levnadsår...............vita..............svenskar
Högre levnadstadard...........vita..............svenskar
Majoritet diskrimineras
på arbetsmarknaden............ja................ja
Majoritet diskrimineras
på utbildningen...............ja................ja
Rasism mot majoritet..........ja................ja
Rasistisk lagstiftning........ja................ja
Herrefolk........................vita..............svenskar
Folkmord hade hänt............ja................ja
Erövrare.........................vita..............svenskar
Läget i dag också.............nej...............ja

No, eikä tässä vielä kaikki. Suomalaisten lasten henkinen selkäranka yritetään katkaista kaikin mahdollisin keinoin. Esimerkiksi pakkoruotsilla, svenska nu:lla, FST:llä ja monilla muilla vieläkin kieroontuneemmilla keinoilla.

Ymmärtääkseni jo tällaisen yritys on rasismia kansanryhmää kohtaan. Puhumattakaan siitä, että se on härskiäkin härskimpää ja erittäin julmaa - puolustuskyvyttömiä lapsia kohtaan. Eikö suomalaisten etninen alkuperä olekaan yhtä arvokas kuin muiden naapurimaidemme kansalaisten?

Eikä siinäkään vielä kaikki. Carl Haglund on sanoutunut irti demokraattisista periaatteista: Ruotsin kieli ja vahva ruotsalaisuus ovat tärkeämpiä kuin kansanvalta.

Kuinka on mahdollista, että tällainen vieraan vallan etua ajatteleva suomenmaalainen on Suomen hallituksessa? Kuinka on mahdollista, että puolue, mikä edustaa pimeintä keskiaikaa, voi toimia Euroopassa?

Joko YLE on SVT?
HS = Röyhkeää lehtimiestaidottomuutta!
Iltalehti nyt = Pakkoruotsi aina!
Olen allerginen Närpiön tomaateille.
Sanonpa vielä yhden asian: Ahvenanmaa

lauantaina 26.01.2013

Kaivappa se malka ensin pois omasta silmästäsi ennen kuin huomautat rikasta toisen silmässä....

keskiviikkona 30.01.2013

Mitään näin sairasta en ole aikoihin lukenut, en ehkä koskaan.
Jos suomalaisuus on tuota niin voi jumala auta.

lauantaina 26.01.2013

"Rotuhygieeninen liike sai Suomessa ensimmäisenä jalansijaa ruotsinkielisten lääkärien keskuudessa, koska pelko syntyvyyden alenemisesta koettiin Suomen ruotsinkielisen väestön keskuudessa voimakkaana.

Ruotsinkieliset pelkäsivät myös väestön laadullista huononemista suomenkielisen väestönosuuden noustessa.

Rotuhygienia alkoi saada suurempaa merkitystä Suomessa vasta ensimmäisen maailmansodan jälkeen. "
---

"Ensimmäiset rotuhygieeniset käytännön toimet toteutettiin suomenruotsalaisella alueella, jolla terveyssisaret saivat mm. tehtäväkseen valistaa väestöä rotuhygieniassa, henkilökohtaisessa hygieniassa sekä koti- ja kouluhygieniassa.

Yhtenä tapana rohkaista parhaimpia suomenruotsalaisia perheitä oli jakaa ns. äidinpalkintoja niille äideille, jotka miehiensä kanssa periytyivät terveistä ruotsalaisista vanhemmista ja joilla oli ainakin neljä elinvoimaista, henkisesti ja ruumiillisesti tervettä, hyvinhoidettua 4-17-vuotiasta lasta. "

http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/9historia/syrjinta/rotuhygieniaa_1900luvun

lauantaina 26.01.2013

Aiotteko liittää Suomen takaisin länsinaapuriin kun tätä ruotsi propagandaa tulee tuutin täydeltä! Pois ruotsinkieliset ohjelmat suomenkielisiltä kanavilta, teillä on oma kanava sitä kieltä varten. Suomessa on enemmän venäjän kielisiä kuin ruotsia puhuvia! Milloin me suomenkieliset vapaudutaan tuosta ruotsinkielen ikeestä, puhukaa itse mitä haluatte, mutta on tosi härskiä pakottaa enemmistö moisen turhan kielen opiskeluun!

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä