Stradassa 9.10.

Julkaistu torstaina 15.10.2009 0 132

Stradan Ivan Puopolo vaalirahataiteen ytimessä.

Miksi taulukauppa on niin salailtu ja valonarka juttu? Miksi ostettuja tauluja ei tunnu löytyvän oikein mistään? Ja miksi taiteilijat kokevat olevansa loukattuja?

Juhani Palmun mielestä taulukauppa on ollut taiteilijoille hyvä bisnes, eikä hän koe tehneensä mitään arveluttavaa. Palmun tauluja saa ostaa kuka tahansa! Seuraaviin vaaleihin Palmu evästää kahdella konstilla: Ensinnäkin taiteen laatu täytyy olla korkeatasoista. Toiseksi, kirjanpidon täytyy olla kunnossa.

Taiteilija Inari Krohnin mielestä teoksesta tulee pelkkää kauppatavaraa, kun sillä rahoitetaan vaaleja. Hän puolustaa kiivaasti taiteilijan oikeutta olla idealisti, jonka taiteella on nimenomaan henkisiä arvoja kaupallisten sijaan.

Taideasiantuntija Pauliina Laitinen-Laiho puolestaan muistuttaa, ettei rahoituksessa käytettävien teosten hinnat kohoaisi tähtitieteellisiin summiin: "Taiteilijan markkina-arvo ei saisi taulukaupan myötä muuttua." Taiteen moniottelija Anssi 8000 puolestaan pohtii, sopisiko hänen tuorein teoksensa - kultainen pahviauto - seuraavien vaalien rahoittajaksi.

 

Kermaperformanssia viidellä sadalla

Stradan juontaja Sanna Stellan on säästänyt rahaa ruokaostoksissa ja haluaa sijoittaa 500 euroa taiteeseen. Mutta kelpaako taiteen myyntinäyttelyssä tarjolla oleva sopivan hintainen performanssiesitys Sannan olohuoneeseen? Pitäisikö teokseen sijoitetun rahan arvo kasvaa?

Sanna kysyy neuvoa sanoittaja Vexi Salmelta, joka on intohimoinen taiteenkeräilijä. Vexi toteaa painokkaasti, että taiteeseen sijoittaminen on sydämen ja sielun asia, ja rahallisen arvon laskelmointi pitää unohtaa. Mutta ostaisiko Vexikään 500 eurolla performanssi-esitystä, jossa taiteilija ripottelee kermaa lattialle?

Taantuma ei ole vaikuttanut taidekauppaan Pariisissa. Sarjakuvahuutokaupassa Enki Bilalin originaalipiirrokset menevät kaupaksi kuin kuumille kiville ja huippuhintaan. Enki Bilal myi originaalejaan alun perin vastahakoisesti, mutta nyt hänestä on tullut sarjakuvan alalla maailman kallein sijoituskohde. Hinnat vaihtelevat 40 000 eurosta 177 000:een. Strada haastattelee Enki Bilalia.

 

 

 

Suosittele132 Suosittelee

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä