Elävä arkisto / Kotimaa / Liikenne maalla merellä ja ilmassa / Laivat ja veneet /
Bengtskärin majakka
1999
OBS: Tillfälligt tekniskt avbrott. Prova att ladda om sidan eller kom tillbaka om en stund. Tilläggsuppgifter. Om du använder Arkivet utanför Finland kan du kontrollera om klippet på grund av våra kontraktsvillkor endast är tillgängligt i Finland. Detta står i så fall i artikeln.
NOTE: Our service is experiencing temporary technical difficulties. We are sorry for the inconvenience, please try again after a while or try to refresh the page. Some videoclips are only available in Finland due to the terms of our agreements (possible limitations are mentioned in the article).
-
Otteita ohjelmasta 07.02.1999 | kesto: 4:35 (Video)
Vuonna 1906 matalalle Bengtskärin kallioluodolle rakennettu majakka sijaitsee 15 meripeninkulmaa Hangosta länsilounaaseen. Nykyisin suosittu matkailukohde tuli aikoinaan tarpeeseen, sillä lähistölle oli moni laiva ajanut karille.
Bengtskärin majakan korkeus on merenpinnasta mitattuna 52 metriä, jolla se on Pohjoismaiden korkein majakka. Majakka on Suomen eteläisin asuttu alue ja se sijaitsee n. 18 kilometrin päässä saaristokylä Rosalasta etelään.
Alun perin paikalle ehdotettiin valomajakkaa jo 1800-luvun lopulla, mutta lopulta rakennusprojekti aloitettiin vasta 1906, kun lähistöllä ajoi karille uusi höyrylaiva S/S Helsingfors kohtalokkain seurauksin. Majakka on rakennettu graniitista, joka on louhittu luodon kalliosta.
Sijainnistaan johtuen majakka joutui hyökkäyksen kohteeksi niin ensimmäisessä kuin toisessakin maailmansodassa. Sodan jälkeen majakassa aloitettiin korjaustyöt, jotka kestivät aina vuoteen 1950 asti, jolloin majakka otettiin uudelleen käyttöön.
Syksyllä 1968 majakka automatisoitiin ja se jäi asumattomaksi. Automatisoinnin jälkeen majakkaa koettelivat kosteus ja korroosio, mutta vielä suurempaa vahinkoa aiheuttivat ilkivallantekijät rikkomalla laseja ja sammuttamalla majakan kaasuliekin.
Vuonna 1983 majakkaa tarjottiin vuokralle, jotta ilkivallantekijät pysyisivät poissa. Se vuokrattiin Pro Bengtskär -nimiselle yhdistykselle, joka aloitti kunnostustyöt. Varojen loputtua työ kuitenkin jouduttiin keskeyttämään, jonka jälkeen Turun yliopisto jatkoi kunnostusta vuonna 1992. Majakka muutettiin museo- ja matkailukohteeksi ja työt saatiin valmiiksi vuonna 1995.
Nykyään majakassa toimii kaksi museota, vaihtuvia näyttelyitä, kappeli, majakkaposti, kahvila sekä majoitus- ja kokoustilat. Majakka on kesäisin auki turisteille.
Teksti: Heidi Tetri
AVAINSANAT: Hanko, Itämeri, Kemiönsaari, Kimitoön, kotimaa, kotimaanmatkailu, luodot, luonto, luontokohde, majakat, matkailu, meri, myrskyt, rakennukset
Tietolaatikko
- Osia ohjelmasta on jouduttu leikkaamaan pois tekijänoikeudellisista syistä
- Ohjelma tekstitetty suomeksi
Sisältötiedot
ALKUPERÄISEN OHJELMAN OTSIKKO:
FYREN - BENGTSKÄR. FYRVERKERIET. MAJAKKA - BENGTSKÄR.
FST Faktalinja
OHJELMAN TEKIJÄT:
Tom Backmansson (toim, ohj). Sampo Soveri & Klaus Grabber (graaf, anim). Rikard Thölix (luk). Jussi Laine (kuv). Matti Kaukinen (ään). Klaus Grabber (leik). Pia Manns (mus). Ylva Nordberg (kuvsiht).
Kuva: Bengtskärin majakka Hangon edustalla (YLE Kuvanauha 1999)
Aiheeseen liittyviä linkkejä
Elävä arkisto
Internet
Julkaistu 18.05.2011
RSS





