Elävä arkisto / Kotimaa / Tekniikan ihmeet ja keksinnöt /
Sähköaivoista kotimikroihin
1958 - 1988
Suomi sai ensimmäisen tietokoneensa 1950-luvun lopulla. 30 vuoden aikana elektroniaivoja opittiin käyttämään niin laskutehtäviin, pelaamiseen kuin parinvälitykseen.
Tietotekniikkaa oli ollut Suomessa jo ennen tietokoneaikaa. Ensimmäiset reikäkorttikoneet hankittiin vuonna 1922, ja vuonna 1931 oli esitelty reletoiminen robotti nimeltä Herra Koneihminen.
1950-luku oli kuitenkin varsinainen sähköaivojen ja matematiikkakoneiden.
Postisäästöpankki vihki vuonna 1958 käyttöön maan ensimmäisen tietokoneen. Kolmekymmentä vuotta myöhemmin tietokone etsi maatalousnäyttelyissä emäntä- ja isäntäehdokkaita halullisille. Sillä sai myös yhteyden pankkiin ja erotiikkaklubiin.
Teksti: Jukka Lindfors
AVAINSANAT: tietotekniikka
Katsele ja kuuntele
Reikäkortteja ja sähköaivoja
3 videoleikettä
Ensimmäiset "elektroniaivot" vihitään käyttöön Postipankissa ja Elannossa, ja suurjännitelaboratoriossa testataan tietojenkäsittelykoneen laskupäätä.
Katsele ja kuuntele
IEVA naittaa isäntiä ja emäntiä
1 videoleike
Tietokonekulttuuri teki uuden aluevaltauksen vuonna 1982, kun suomalaisissa maatalousnäyttelyissä alettiin seuloa emäntä- ja isäntäkandidaatteja IEVA-ohjelman avulla.
Katsele ja kuuntele
Pienoistietokoneiden maihinnousu
3 videoleikettä
Vuonna 1983 Suomessa oli 60 000 televisioon kytkettävää kotimikroa. Viisi vuotta myöhemmin visiona oli saada "kansalaisten tietoasema" jokaiseen talouteen.
Katsele ja kuuntele
Tietokonemusiikkia 60-luvulta
1 audioleike ja 6 videoleikettä
Turkulainen ohjelmoija Markku Nurminen kokeili vuonna 1967, osaisiko tietokone laatia tangoja Toivo Kärjen tyylillä. Tampereella taas sähköaivot soittivat polkkaa.
Katsele ja kuuntele
Verkkoyhteisöt levisivät opiskelijapiireistä kaiken kansan keskuuteen
3 videoleikettä
2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen tullaan aikakirjoissa muistamaan hetkenä, jolloin verkkoyhteisöt mullistivat ihmisten välisen yhteydenpidon.
Katsele ja kuuntele
Onko Twitter-tilisi kunnossa?
1 videoleike
Sosiaalinen media ja verkostoituminen ovat avainsanoja nyky-yhteiskunnassa. Voimalassa pohditaankin lisääntyneen digitaalisen vuorovaikutuksen vaikutusta ihmisen ajattelu- ja toimintatapaan.
Katsele ja kuuntele
Suomalainen tietokonepeli Max Payne
1 videoleike
Vuonna 2001 kotimainen tietokonepeli Max Payne oli tekemässä odotettua läpimurtoa kansainvälisille markkinoille.
Katsele ja kuuntele
Ammattina konsolipelit
1 videoleike
Suomen ainoa ammattivideopelaaja Erno Kuronen hurahti autopeleihin jo lapsena, ja vanhemmiten konsolipeleistä on tullut ammatti.
Katsele ja kuuntele
Tietokone- ja videopelit huolettivat vanhempia
1 videoleike
1980-luvun vanhemmat toivoivat, että kotimikro opettaisi perilliset ohjelmoijiksi. Lapsille tietotekniikan tärkein hyötykäyttö oli pelaaminen.
Katsele ja kuuntele
Puhuvia koneita
2 videoleikettä
Puhuva tietokone hämmästyttää 1970-luvun tv-toimittajia. Seuraavan vuosikymmenen lastenohjelmassa ihmetellään puhuvaa robottia.
Katsele ja kuuntele
Otto Romanowski esittelee musiikkimikron
1 videoleike
Musiikkia ei 1980-luvulla enää tarvinnut tehdä vaikeakäyttöisillä ja hintavilla suurtietokoneilla. Elämä oli helpompaa pöytämikropohjaisen syntetisaattorin kanssa.
Katsele ja kuuntele
Tietotekniikkaguru Petteri Järvinen
1 videoleike
Petteri Järvisestä tuli vuonna 1984 television tietokonetietäjä. Hänet löydettiin toimituksen alakerrassa toimivan atk-myymälän tiskin takaa.
Katsele ja kuuntele
Virusliiga -kaappaus tietokoneella
1 videoleike
Tietokonevirus ei aina aiheuta näkyviä haittoja. Hyväuskoinen käyttäjä ei usein edes aavista mihin tarkoituksiin huomaamattomasti kaapattua konetta käytetään.
Katsele ja kuuntele
Facebook jyllää
1 videoleike
Facebook on hetkessä noussut huimaan suosioon myös Suomessa. Mutta mikä tässä palvelussa koukuttaa? Mikä siinä on hyvää, mikä huonoa? Miksi ihmiset hoitavat ystävyyssuhteitaan netin kautta?
Katsele ja kuuntele
Kansanmikrokerho
1 audioleike
Kansanmikrokerhossa on edetty atk:n perustiedoista käytännön harjoituksiin. Ensimmäiseksi kokeillaan, miten kotimikro liitetään analogiseen televisiovastaanottimeen.
Katsele ja kuuntele
Silikoni
4 audioleikettä
Radio-ohjelma Silikoni lähetti vuodesta 1985 alkaen surisevia ja piipittäviä tietokone-ohjelmia mikrotietokoneiden harrastajille.
Katsele ja kuuntele
Assembly - Nörttien festarit
5 videoleikettä
Kun tuhansia tietokonedemoista ja -peleistä kiinnostuneita nuoria ympäri maailmaa kokoontuu Helsinkiin, on kysymyksessä bittiväen odotetuin kesätapahtuma Assembly.
Katsele ja kuuntele
Tietokoneet hyötykäytössä
1 videoleike
"Tietokone on nopea idiootti ja ihminen sen rinnalla hidas nero. Saammeko me nyt tietokoneen ja ihmisen yhdistelmästä nopean neron vai hitaan idiootin", näin lennokkaasti pohdiskeltiin tietokoneen roolia vuonna 1984.
Katsele ja kuuntele
Internet ja Facebook tulivat kirjeen tilalle
1 videoleike
Sosiaalista mediaa on pidetty jopa internetiä suurempana ilmiönä, sillä se palvelee ihmisen luontaista kommunikaation tarvetta. Toiset ovat huolissaan ajankäytön hallinnan menettämisestä ja tietoturvasta.
Katsele ja kuuntele
Internet oli ilmiö
1 videoleike
Aikana ennen World Wide Webia, 1990-luvun puolivälissä, oltiin huolissaan niin tietoliikenneverkkojen huonosta tietosuojasta, hitaudesta kuin kaupallistumisestakin.
Katsele ja kuuntele
Vihaiset linnut lensivät maailman huipulle
4 videoleikettä
Suomalaisen Rovio-yhtiön mobiilipeli Angry Birds nousi talvella 2010 maailman suosituimmaksi kännykkäpeliksi. Mikä on suosion salaisuus?
Katsele ja kuuntele
The Pirate Bay
1 videoleike
The Pirate Bay on maailman suurin tiedostojenjakosivusto. Helmikuussa 2009 sen takana olevat henkilöt tuomittiin vankeuteen ja jättikorvauksiin.
Katsele ja kuuntele
Julkaistu 13.02.2007