yle.fi




Elävä arkisto / Kotimaa / Liikenne maalla merellä ja ilmassa / Laivat ja veneet /

Jäänmurtaja Urho vesille 1975

1975

HUOM: Valitettavasti palvelussa on hetkellinen tekninen häiriö. Kokeile ladata sivu hetken kuluttua uudelleen. Ohjeita. Jos käytät Elävää arkistoa ulkomaisessa verkossa saattaa kyseinen klippi olla sopimusehtojemme johdosta katseltavissa vain Suomessa, tällöin asiasta on maininta artikkelissa.

OBS: Tillfälligt tekniskt avbrott. Prova att ladda om sidan eller kom tillbaka om en stund. Tilläggsuppgifter. Om du använder Arkivet utanför Finland kan du kontrollera om klippet på grund av våra kontraktsvillkor endast är tillgängligt i Finland. Detta står i så fall i artikeln.

NOTE: Our service is experiencing temporary technical difficulties. We are sorry for the inconvenience, please try again after a while or try to refresh the page. Some videoclips are only available in Finland due to the terms of our agreements (possible limitations are mentioned in the article).
Kuva: Jäänmurtaja Urhon luovutustilaisuus. YLE kuvanauha.

Jäänmurtaja Urho luovutettiin käyttöön Wärtsilän telakalla maaliskuussa 1975. Toimittaja Simo Pasanen pääsi mukaan Urholle, joka edusti uusinta jäänmurtajatekniikkaa.

Kastajansa Urho Kekkosen mukaan kastettu jäänmurtaja rakennettiin myös Suomen valtion edustuslaivaksi.

Valtiovieraiden mukavuuden takasivat kirjasto, kuntosali, kaksi saunaa ja uima-allas. Mukavuuksista pääsi nauttimaan tuoreeltaan Yhdysvaltain presidentti Gerald Ford saapuessaan Etyk-kokoukseen kesällä 1975.

Urho oli kuitenkin myös Suomen siihen mennessä suurin ja vahvin jäänmurtaja. Se liikkuu kahden keulapotkurin ja kahden peräpotkurin sekä viiden dieselmoottorin voimalla.

Sähköä Urho käyttää yhtä paljon kuin pieni kaupunki. Tehonsa ansiosta murtaja selviää pahimmissakin Pohjanlahden ahtojäissä.

Aluksessa on myös kallistusjärjestelmä vaikeisiin jääolosuhteisiin: kolme pumppua voi kukin siirtää 230 vettä minuutissa, ja Urho saadaan kallistumaan 13 astetta 50 sekunnissa.

Teksti: Susanna Kokkola

AVAINSANAT: jäänmurtajat, Urho, yleisötoiveet

Anna palautetta sivun sisällöstä

Lähetä artikkelin linkki


Tietolaatikko

  • Jään koneellinen murtaminen tuli mahdolliseksi 1700-luvulla, kun höyrykoneet tulivat laivoihin.
  • Ensimmäinen jäänmurtamiseen tarkoitettu laiva valmistui Yhdysvalloissa vuonna 1837.
  • Suomessa jäänmurtamista alettiin kaivata metsäteollisuuden ja ulkomaankaupan kehittymisen myötä. Ensimmäinen varsinainen jäänmurtaja oli nimeltään Murtaja, ja se valmistui vuonna 1890.

Sisältötiedot

ALKUPERÄISEN OHJELMAN OTSIKKO:
Uutiset ja sää.

TV1 TV-uutistoimitus

OHJELMAN TEKIJÄT:
Simo Pasanen (toimittaja).

Kuva: Jäänmurtaja Urhon luovutustilaisuus. YLE kuvanauha.

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Internet

Tulosta sivu Ylös

Julkaistu 18.08.2009

Hae Elävästä arkistosta

Yllätä itsesi

Elävän arkiston nettiradio

Elävä arkisto -visa

Elävä arkisto Facebookissa

Elävä arkisto Twitterissä