Elävä arkisto / Kotimaa / Talous ja työ /
Marimekko Finland
1951-2008
Marimekon perustaja Armi Ratia on sanonut, ettei hän tiedä, mitä Marimekko on. Hän vain tietää, jos se on sitä. Jyrkkiä laskuja ja nousuja kokeneen yli 60-vuotiaan design-yrityksen perusfilosofiaan on aina kuulunut ennakkoluuloton marihenki.
Vuonna 1951 perustamansa yrityksen idean Armi Ratia kiteytti näin: "Marimekko on Männistön muorin Venlan ja Vuohenkalman Annan kinttupolun projisoitumista tämän muuttuvan maailman valtateille, kaduille, koteihin ja koko elinympäristöön."
1960-luvulla Marimekko kansainvälistyi. New York Herald Tribune nimitti Marimekon "älymystön univormuksi" ja asiakkaaksi ryhtyi myös USA:n presidenttiehdokkaan puoliso Jacqueline Kennedy mittavan mediakampanjan säestyksellä.
Vuosikymmenen lopulla Marimekko ajautui taloudellisiin vaikeuksiin. Takaajaksi ja yhdeksi yrityksen saneeraajaksi ryhtyi Jörn Donner. Tervehdyttämisohjelman avulla yritys lähti uuteen nousuun.
Armi Ratian kuoleman jälkeen 1979 Marimekko siirtyi hänen lastensa nimiin. Yrityksen liikevaihto kääntyi laskuun perillisten myytyä osakkeensa monialayhtymä Amerille.
Konkurssikypsän yrityksen pelastajaksi tuli Kirsti Paakkanen vuonna 1991. Marimekon arvostus maailmalla lisääntyi konseptimyymälöiden ja design-näyttelyjen myötä.
Vuonna 2007 Kirsti Paakkanen myi omistuksensa Mika Ihamuotilalle. Entisen pankkimiehen tavoitteena on rakentaa Marimekosta ensimmäinen suomalainen kansainvälinen muodin, sisustuksen ja lifestylen kulttibrändi.
Teksti: Rita Landström
AVAINSANAT: brandit, johtaminen, kansallinen identiteetti, kuosit, Marimekko, menestyminen, muoti, muotoilu, muotoilujohtaminen, pukeutuminen, sisustustekstiilit, taloudellinen kehitys, tekstiitiliala, toimitusjohtajat, uudistuminen, vaatetusala
Katsele ja kuuntele
Armi Ratia ja Marimekon kulta-aika
1 videoleike
Vuonna 1951 perustettu Marimekko on suomalaisen muotoilun tunnetuimpia nimiä. TV-dokumentissa vuodelta 1976 yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Armi Ratia puhuu työstään ja Marimekon vaiheista.
Katsele ja kuuntele
Kirsti Paakkanen – Marimekon pelastaja
5 videoleikettä
Marimekon entinen pääomistaja ja toimitusjohtaja puhuu elämästään, työstään ja johtamisfilosofiastaan. Dokumenttiotteet ja haastattelut ovat vuosilta 1991 – 2004.
Katsele ja kuuntele
Herra Marimekko, Mika Ihamuotila
3 videoleikettä
Mika Ihamuotilasta tuli Marimekon uusi pääomistaja lokakuussa 2007. Entisen pankkimiehen tavoitteena on rakentaa Marimekosta muodin, sisustuksen ja lifestylen kulttibrändi.
Katsele ja kuuntele
Julkaistu 02.07.2008