Elävä arkisto / Urheilu / Moottoriurheilu / Moottoripyöräily /
Teräskenkien kulta-aika
1951 - 1960
OBS: Tillfälligt tekniskt avbrott. Prova att ladda om sidan eller kom tillbaka om en stund. Tilläggsuppgifter. Om du använder Arkivet utanför Finland kan du kontrollera om klippet på grund av våra kontraktsvillkor endast är tillgängligt i Finland. Detta står i så fall i artikeln.
NOTE: Our service is experiencing temporary technical difficulties. We are sorry for the inconvenience, please try again after a while or try to refresh the page. Some videoclips are only available in Finland due to the terms of our agreements (possible limitations are mentioned in the article).
-
Maarata-ajon SM-osakilpailu Käpylässä 1951 vuosi 1951 | kesto: 1:50 (Video)
-
Kaupunkiottelu Lahti-Hki Vartiokylässä 1953 05.11.1953 | kesto: 1:00 (Video)
-
Speedwaykilpailu Leijonat - Pääskyt 1955 vuosi 1955 | kesto: 1:56 (Video)
-
Kv. speedwaykilpailut Velodromilla 1955 vuosi 1955 | kesto: 1:26 (Video)
-
Speedwayn MM-karsinnat Velodromilla 1956 vuosi 1956 | kesto: 1:29 (Video)
-
Speedway-maaottelu Suomi-Puola Velodromilla 1956 vuosi 1956 | kesto: 1:50 (Video)
-
Speedwayottelu Leijonat - Hakkapeliitat 1956 01.11.1956 | kesto: 1:44 (Video)
-
SsMK:n kv. maarata-ajot Lahdessa 1957 vuosi 1957 | kesto: 0:50 (Video)
-
Speedwayn MM-karsinnat Velodromilla 1959 29.05.1959 | kesto: 1:50 (Video)
-
Kaupunkiottelu Hki-Turku-Tre-Lahti 1960 20.10.1960 | kesto: 1:25 (Video)
1950-luku oli suomalaisen speedwayn suursuosion aikaa. Vauhdikas laji, jossa oli vaaran tuntua, valloitti etenkin hämäläisyleisön sydämet.
Speedway-pyörissä ei ole vaihteita eikä jarruja. Kaarteissa ajokkia kallistetaan voimakkaasti ja takapyörää luisutetaan.
Pyörää tuetaan kaarteessa vasemmalla jalalla, jonka vahvistuksena on metallista valmistettu erikoisjalkine.
Speedwayrata oli korkeintaan 400 m pitkä, kun taas maarataa ajettiin yleensä 1000 metrin raviradoilla. Pyörät erosivat toisistaan hiukan: maaratapyörässä oli esim. kaksi vaihdetta.
Teksti: Jukka Lindfors
AVAINSANAT: filmikatsaukset, Helsinki, jännittäminen, Käpylä, Lahti, moottoripyörät, moottoripyöräurheilu, moottoriurheilu, ratamoottoripyöräily, speedway, urheilu, urheilukilpailut, Vartiokylä, Velodromi
Tietolaatikko
- Tunnettuja joukkueita olivat Leijonat (Helsingin Moottorikerho HMK), Pääskyt (Helsingin työväen mootoristit HTM), Hakkapeliitat (Turun Moottorikerho TMK), Ampiaiset (Turun Moottoriseura TMS) ja Haukat (Salpausselän moottorikerho SsMK).
- Suomen ensimmäinen speedwaytapahtuma järjestettiin Turussa vuonna 1949. Alkuun sen valtikka oli tukevasti hämäläisten käsissä. 1950-luvun alkupuoliskon tamperelaisia merkkimiehiä olivat Yrjö Heikkilä, Pauli ja Veikko Koskela sekä Ilmo Teräs. Lahtelaisia vauhtivalioita edustivat mm. Ilkka Helminen, Aulis Tuominen ja Erkki Ala-Sippola.
- 1950-luvun jälkipuoliskon tärkeitä nimiä olivat mm. Pääskyjen Kauko Jousanen sekä Ampiaisten Antti Pajari (ensimmäinen suomalainen ammattilainen Englannissa) ja Timo Laine (maarata-ajon EM 1961).
- Filmikatsauksilla tarkoitetaan kotimaisia lyhytelokuvia, joita esitettiin 1930-1970-luvuilla pitkän elokuvan edellä elokuvateattereissa. Sisällöltään valistavien, opetuksellisten ja uutisluontoisten katsausten kulta-aikaa oli 1950-luku.
Sisältötiedot
ALKUPERÄISEN OHJELMAN OTSIKKO:
LII-FILMIN KATSAUS 002.
LII-FILMIN KATSAUS 077.
LII-FILMIN KATSAUS 131.
LII-FILMIN KATSAUS 135.
SUOMEN FILMITEOLLISUUDEN KATSAUS 17.
LII-FILMIN KATSAUS 166.
LII-FILMIN KATSAUS 177.
LII-FILMIN VIIKONVARRELTA-KATSAUS 51.
LII-FILMIN KATSAUS 298.
LII-FILMIN KATSAUS 361.
Lii-Filmi Oy. Oy Suomen Filmiteollisuus.
OHJELMAN TEKIJÄT:
Leo Hildén (valm). Pertti Himberg (tuot). (Lii-Filmi)
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta
- Antero Raevuori: Teräskengät. Kirjassa Urheilu 2000, osa 2. WSOY 1994.
Kuva: Speedway-ajot Helsingin Velodromilla. (1959) YLE kuvanauha.
Aiheeseen liittyviä linkkejä
Elävä arkisto
Internet
Julkaistu 21.12.2007