yle.fi




Elävä arkisto / Kotimaa / Liikenne maalla merellä ja ilmassa / Laivat ja veneet /

Söderskärin majakka

1999

HUOM: Valitettavasti palvelussa on hetkellinen tekninen häiriö. Kokeile ladata sivu hetken kuluttua uudelleen. Ohjeita. Jos käytät Elävää arkistoa ulkomaisessa verkossa saattaa kyseinen klippi olla sopimusehtojemme johdosta katseltavissa vain Suomessa, tällöin asiasta on maininta artikkelissa.

OBS: Tillfälligt tekniskt avbrott. Prova att ladda om sidan eller kom tillbaka om en stund. Tilläggsuppgifter. Om du använder Arkivet utanför Finland kan du kontrollera om klippet på grund av våra kontraktsvillkor endast är tillgängligt i Finland. Detta står i så fall i artikeln.

NOTE: Our service is experiencing temporary technical difficulties. We are sorry for the inconvenience, please try again after a while or try to refresh the page. Some videoclips are only available in Finland due to the terms of our agreements (possible limitations are mentioned in the article).
Kuva: Söderskärin majakka (YLE Kuvanauha 1999)

Pellingin saaristossa sijaitseva Söderskärin majakka sytytettin ensimmäisen kerran v. 1862. Nykyisin matkailukohteena toimiva majakka on yksityisomistuksessa.

Venäjän vallan aikana vilkastunut meriliikenne vaati uutta valomajakkaa ulkosaaristoon. Niimpä Söderskärin majakka päätettiin rakentaa Mattlandetin saarelle aivan avomeren ääreen. Alustavat piirustukset majakasta teki Albert Edelfelt, jotka Ernst Lohrmann sitten lopullisesti valmisteli.

Pian majakan valmistuttua siinä huomattiin vakavia puutteita. Se huojui kovassa tuulessa, oli kallellaan ja keskeltä notkolla. Majakkaa vahvistettiin 1914-1917 ratakiskoilla, rautavanteilla ja betonista valmistetulla "rautakorsetilla".

Sodan aikana Söderskärin majakalla oli tärkeä tehtävä. Puhelinyhteys oli ratkaisevan tärkeä, kun saarella toimi pieni ilmatorjuntayksikkö sekä lennätin- ja puhelinkeskus. Saari säästyi hyökkäyksiltä ja säilyi asuttuna myös sodan aikana, vaikka majakka olikin pimeänä tuon ajan.

Vuonna 1957 majakka automatisoitiin ja neljä vuotta myöhemmin myös luotsiaseman toiminta lakkautettiin. Majakka sammui lopullisesti 1989. Tämän jälkeen ympäristöministeriö perusti tyhjilleen jääneisiin rakennuksiin riistantutkimusaseman, jonka toiminta lakkautettiin vuonna 2007.

Vuodesta 2003 alkaen majakka on ollut yksityisomistuksessa ja toimii nykyään matkailukohteena.

Teksti: Heidi Tetri


Näytä suurempi kartta

AVAINSANAT: Itämeri, kotimaanmatkailu, luodot, luonto, luontokohde, majakat, matkailu, meri, myrskyt, Porvoo, rakennukset, Suomenlahti, Söderskär

Anna palautetta sivun sisällöstä

Lähetä artikkelin linkki


Tietolaatikko

  • Osia ohjelmasta on jouduttu leikkaamaan pois tekijänoikeudellisista syistä
  • Ohjelma tekstitetty suomeksi

Sisältötiedot

ALKUPERÄISEN OHJELMAN OTSIKKO:
FYREN - SÖDERSKÄR. FYRVERKERIET. MAJAKKA - SÖDERSKÄR.

FST Faktalinja

OHJELMAN TEKIJÄT:
Tom Backmansson (toim, ohj). Sampo Soveri & Klaus Grabber (graaf, anim). Rikard Thölix (luk). Jussi Laine (kuv). Matti Kaukinen (ään). Klaus Grabber (leik). Pia Manns (mus). Ylva Nordberg (kuvsiht).

Kuva: Söderskärin majakka (YLE Kuvanauha 1999)

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Elävä arkisto

Internet

Tulosta sivu Ylös

Julkaistu 19.05.2011

Hae Elävästä arkistosta

Yllätä itsesi

Elävän arkiston nettiradio

Elävä arkisto -visa

Elävä arkisto Facebookissa

Elävä arkisto Twitterissä